Over de praktijk
Wanneer is de praktijk open?
Wij zijn op werkdagen geopend van 8 uur ’s ochtends tot 17 uur ’s middags.
Hoe kom ik bij de praktijk?
Het adres van onze praktijk is Stationsstraat 38 in Assen.
Tot hoe laat kan ik mijn urine op de praktijk inleveren?
U kunt de urine vóór 10 uur bij ons inleveren voor onderzoek. De uitslag is dan dezelfde dag bekend. U hoeft van tevoren niet te bellen.
Kan ik jullie e-mailen?
Omdat e-mail niet is beveiligd, is het onverstandig medische vragen of gegevens via e-mail te versturen. Daarom gebruiken wij de beveiligde patiëntenomgeving van MijnGezondheid.net. Via deze online omgeving kunt u ons berichten of bijlagen sturen.
Medicijnen
Waarom krijg ik andere medicijnen dan ik gewend ben?
Dit heeft te maken met het voorkeursbeleid van uw eigen zorgverzekeraar. U krijgt niet een heel ander middel mee, hooguit een ander merk van uw medicijn. Informeer bij u apotheek over uw specifieke situatie.
Ik vind mijn medicijnen niet terug in mijn online omgeving?
Probeert u uw medicijn zelf te herhalen via uw online omgeving MijnGezondheid.net en kunt u het medicijn niet in de lijst terugvinden? Dit komt dan meestal doordat het te lang geleden is dat u het medicijn heeft gekregen. Vanwege de veiligheid kunt u dit zelf niet opnieuw bestellen. Neem contact met ons op zodat wij u kunnen helpen.
Kan ik een B2-code krijgen voor mijn medicijn?
Slaap- en kalmeringsmiddelen (benzodiazepinen) krijgt u voor slaapproblemen niet vergoed uit de basisverzekering. Deze benzodiazepinen worden wel vergoed voor enkele chronische ziekten.
In de volgende gevallen krijgt u de medicijnen wel vergoed:
- epilepsie;
- angststoornissen, als een behandeling met minstens 2 antidepressiva niet aanslaat;
- meervoudige psychiatrische problematiek, waarbij behandeling met hoge doseringen slaapmiddel of kalmeringsmiddel nodig is. Bijvoorbeeld bij afkicken van alcohol en drugs, en bij psychosen;
- palliatieve sedatie bij terminale zorg.
Dienstaanbod
Kan ik mij bij jullie laten vaccineren als ik op reis ga?
Wij bieden geen reizigersvaccinaties aan. Hiervoor kunt u kijken op de speciale website van de gezamenlijke GGD-en.
Kan ik mij bij jullie laten keuren voor mijn rijbewijs?
Wij kunnen door beperkte tijd helaas geen rijbewijskeuringen doen.
Verzoeken
Kan ik een medische verklaring krijgen van de huisarts?
De huisartsen in onze praktijk geven geen medische verklaringen af voor eigen patiënten. Wij hebben een beroepsgeheim en mogen ook niet zomaar informatie aan anderen geven. Hierin volgen wij de regels voor artsen die opgesteld zijn door de KNMG. In deze brief krijgt u er meer uitleg over.
Vergoedingen
Welke zorg wordt wel vergoed (en gaat dus niet van mijn eigen risico af)?
De zorg die wordt gegeven in onze huisartsenpraktijk gaat niet van uw eigen risico af. Het gaat dan om telefoontjes, bezoek aan het spreekuur en huisbezoeken, maar ook zorg geleverd door onze doktersassistentes en praktijkondersteuners wordt door alle zorgverzekeraars vergoed. Hieronder valt ook de zorg voor chronisch zieken (suikerziekte, longziekten).
Welke zorg wordt niet vergoed (en gaat dus van mijn eigen risico af)?
Als uw huisarts extra onderzoeken aanvraagt, zoals bloedonderzoek, röntgenfoto’s of bacterie-kweken van urine, of u medicijnen voorschrijft, dan gaat dit wel van uw eigen risico af. Ook als de huisarts u verwijst naar een andere hulpverlener of naar het ziekenhuis kan dat vallen onder het eigen risico. Wat wel en niet wordt vergoed, dat is vastgelegd in de overeenkomst (polis) die u heeft met uw zorgverzekeraar. Dit is ook afhankelijk van eventueel aanvullende verzekeringen. Wat wel en niet verzekerd is verschilt dus per persoon. Uw huisarts heeft geen zicht op kosten die andere zorgaanbieders in rekening brengen en is niet op de hoogte van wat wel of niet onder uw eigen risico valt. U kunt zo nodig zelf bij uw zorgverzekeraar navragen welke zorg in uw geval wordt vergoed.