Patiënten die in aanmerking komen voor een griepvaccinatie of een pneumokokkenvaccinatie ontvangen van ons in het najaar een uitnodiging voor deze vaccinatie.

Uitnodigingen 2023

Patiënten die in aanmerking komen voor een griepvaccinatie of een pneumokokkenvaccinatie hebben onlangs van ons een uitnodiging ontvangen voor de vaccinatie op zaterdag 4 november 2023. Er is een bepaald tijdsblok toegewezen om te voorkomen dat lange wachtrijen ontstaan.

Voor wie zijn de vaccinaties?

Griepvaccinatie

De griepprik wordt gratis aangeboden aan kinderen en volwassenen die extra risico lopen om ernstig ziek te worden door griep.

Voor de meeste mensen is griep vervelend, maar onschuldig. Sommige mensen lopen meer risico om ernstig ziek te worden door de griep. De Gezondheidsraad adviseert deze mensen de griepprik te halen. Het gaat om mensen met:

• een leeftijd van 60 jaar en ouder;
  • longziekten en aandoeningen aan de luchtwegen, zoals astma, chronische bronchitis of longemfyseem;
  • hartziekten, zoals mensen die een hartaanval gehad hebben, mensen die hartklachten hebben zoals hartritmestoornissen, of mensen die een hartoperatie hebben ondergaan;
  • diabetes (suikerziekte); niet alleen mensen die insuline spuiten, maar ook de mensen die tabletten met bloedsuikerverlagende middelen slikken of een diabetesdieet volgen;
  • een nieraandoening; vooral als de nieren door een ziekte niet goed werken (dus niet bij nierstenen);
  • weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die met hiv humaan immunodeficientievirus  zijn geïnfecteerd, mensen waarbij de milt is verwijderd (asplenie), mensen met een auto-immuunziekte met verminderde weerstand, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen die chemotherapie of bestraling ondergaan;
  • een leeftijd vanaf 6 maanden tot 18 jaar die langdurig salicylaten gebruiken (bijvoorbeeld bij chronische darmaandoeningen);
  • een verstandelijke handicap die in een instelling wonen;
  • een verminderde weerstand tegen infecties, bijvoorbeeld door levercirrose;
  • een woning in een verpleeghuis, die niet vallen onder bovengenoemde categorieën.

Als u tot één van deze groepen hoort, is het belangrijk dat u jaarlijks tussen half oktober en half november de griepprik haalt. Ook als u zich nu gezond voelt, kunt u ernstig ziek worden van de griep.

Mensen van 60 jaar en ouder krijgen een griepprik aangeboden omdat zij vanwege hun leeftijd een minder actief afweersysteem hebben. Hierdoor kunnen zij sneller en erger ziek worden door griep en bijvoorbeeld een longontsteking krijgen.

Pneumokokken-vaccinaties

Voor de pneumokokken-vaccinaties worden mensen opgeroepen die geboren zijn tussen bepaalde data (dit wisselt ieder jaar) en die patiënten met een medische indicatie. Deze prik is gratis voor u.

Wie in 2023?

Voor de pneumokokken-vaccinaties zijn dit jaar mensen opgeroepen die geboren zijn tussen 1 januari 1957 en 31 december 1960 en patiënten met een medische indicatie.

Wat is een pneumokok?

Een pneumokok is een bacterie. Iedereen kan de bacterie bij zich dragen zonder er ziek van te zijn. Door niezen en hoesten komt de bacterie in de lucht. Als andere mensen die kleine druppeltjes inademen, kunnen ze besmet raken. Maar ook door zoenen of iemand aanraken na hoesten of niezen, kun je besmet raken. Vooral jonge kinderen en oudere mensen met minder weerstand worden ziek door pneumokokken.

De meest voorkomende ziekte bij mensen van 60 jaar en ouder is een (ernstige) longontsteking. Andere veel voorkomende pneumokokkenziekten zijn hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging. Jaarlijks worden 6.000 mensen van 60 jaar en ouder opgenomen met een ernstige pneumokokkenziekte. Hiervan overlijden 900 mensen.

Meer informatie

Betrouwbare informatie kan u vinden op de site van het RIVM en de site van thuisarts.nl